Yhdistys

Vaasan Reserviupseerikerhon syntyhistoria

Vuonna 1931 oli perustettu Suomen Reserviupseeriliitto jatkamaan 3.12.1925 Helsingissä aloittaneen valtakunnallisen reserviupseerikerhon toimintaa. Tämän jälkeen maahan syntyi lukuisia paikallisia kerhoja, jotka toimivat melko itsenäisesti.

Myös Vaasassa ryhdyttiin 1930-luvulla toimiin kerhon perustamiseksi. Keväällä 1933 kokoontui vaasalaisia reservin upseereita Vaasan Suojeluskunnan huoneistoon paikallispäällikkö P. Suomelan kutsumana 10.4.1933.

Kokouksen avasi paikallispäällikkö Suomela huomauttaen tällaisen kerhon tarpeellisuudesta Vaasassakin, jossa reservi-, suojeluskunta- ja reservissä olevien aktiiviupseereja on melkoinen joukko.

Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin reservin vänrikki I. Helomaa ja sihteerinä toimi reservin luutnantti I. Alanko. Lyhyen keskustelun jälkeen päätettiin tällainen reserviupseerikerho perustaa ja hyväksyttiin nimeksi ”Vaasan Reserviupseerikerho”. Kerhon tarkoituksena on toimia Vaasan ja sen lähiseutujen reservi-, suojeluskunta- ja aktiiviupseereiden yhdyssiteenä.

Vasta perustettu kerho päätti liittyä alaosastona Suomen Reserviupseeriliittoon.

Näin siis perustettiin Vaasan Reserviupseerikerho 1930-luvun alussa ja 1. vuosikokous pidettiin syksyllä, 13.11.1933. Vaasan kerho on rekisteröity Reservinupseeriliitossa 17.5.1937 ja yhdistysrekisterissä 29.2.1952.

Vaasan Reserviupseerikerho vietti 85-vuotisjuhlaansa vuonna 2018.