Yhdistys

Jyväskylän Reserviupseerit ry on perustettu 4.5.1932. Alkuperäinen nimi oli Keski-Suomen Reserviupseerikerho ry, joka vaihdettiin 1953 Jyväskylän Reserviupseerikerho r.y:ksi ja nykyiseen muotoonsa 1996. Yhdistys on vuonna 1952 perustetun Keski-Suomen Reserviupseeripiiri ry:n jäsen ja vuonna 1931 perustetun Suomen Reserviupseeriliiton alainen jäsenyhdistys.

JRU:n juuret juontavat sisäpoliittisen kuohunnan aikaan: yhdistys perustettiin vain pari kuukautta Mäntsälän kapinan loppumisen jälkeen. Perustamiseen myötävaikutti voimakkaasti Jyväskylän suojeluskuntapiirin päällikkö, taiteilija Edvin Hämäläinen, ja monet aktiiviset reserviupseerikerhon jäsenet olivat samalla aktiivisia suojeluskuntalaisia. Jyväskylän Reserviupseereilla on näkyvä paikka Jyvässeudun historiassa – esim. Taipaleentalo (Kramsunkatu 7) on yhdistyksen rakennuttama asevelitalo ja Minna Canthin patsas Kirkkopuistossa on JRU:n jäsenen, kuvanveistäjä Pauli Koskisen, käsialaa.

Yhdistyksen tarkoituksena on olla jäsentensä aatteellisena ja toiminnallisena yhdyssiteenä vapaaehtoisessa maanpuolustustyössä. Yhdistys ei osallistu puoluepoliittiseen toimintaan. Tarkoitustaan yhdistys toteuttaa

Yhdistyksen jäseneksi voi päästä reserviin kuuluva tai siitä poistettu upseeri. Jäsenasioissa kannattaa kääntyä yhdistyksen jäsenasioista vastaavan henkilöön. Yhteystiedot löytyvät hallituksen sivulta. Yhdistyksen säännöt voi lukea .pdf-muotoisena.