Brandenstein-marssi 2020

 

MPK Etelä-Suomi | Porvoo

Perinteinen ”Brandenstein-marssi” järjestetään jälleen sunnuntaina 5. huhtikuuta 2020

Tapahtuman järjestää Loviisan reserviupseerikerhon koulutusupseeri ja MPK Etelä-Suomi.
Marssi suoritetaan Puolustusvoimien jalkamarssisuoritusta koskevien määräysten mukaisesti.

Brandenstein-marssi on tarkoitettu kaikille reserviläisille ja varareserviläisille, jonka lisäksi siihen voivat ottaa osaa myös siviilit.
Tapahtuma on Puolustusvoimien virallinen kenttäkelpoisuussuoritus (ns. PAK-marssi) ja sen suorittamisesta myönnetään reserviläiselle 1 rinnasteinen kertausharjoitusvuorokausi.

Marssitapahtuman johtaa ylil evp Jarkko Törmänen.

 

Tervetuloa mukaan 2020-vuoden marssille!

 

-JT

 


 

2019:

Brandenstein-marssi 2019

 

Perinteinen ”Brandenstein-marssi” järjestettiin jälleen huhtikuussa, sunnuntaina 7.4.2019

Marssireitti kulki Koskenkylän kuvankauniissa ja perinteikkäissä maalaismaisemissa, Porvoon ja Loviisan puolivälissä.

Tapahtuman järjesti jälleen kerran MPK Etelä-Suomi.

Marssi suoritettiin Puolustusvoimien jalkamarssisuoritusta koskevien PAK-määräysten mukaisesti ja sen läpäissyt reserviläinen ansaitsee suorituksesta itselleen yhden rinnasteisen KH-vuorokauden.

Marssitapahtuman MPK-kurssinjohtajana vuonna 2019 toimi kers res Jukka Turunen.
Tapahtuman järjestelyissä oli mukana yhdistyksen koulutusupseeri ylil evp Jarkko Törmänen.

 

-JT

 


 

2018:

Brandenstein-marssi, Loviisa (kuva: Bundesarchiv, Saksa)

 

Brandenstein-marssi on vuosittainen MPK:n järjestämä kenttäkelpoisuustapahtuma Loviisassa.

Tapahtuma kantaa 7.4.1918 Loviisan Valkon satamaan maihinnousseen saksalaisen Osasto Brandensteinin nimeä. Osasto löi Loviisan vallanneet punakaartilaiset jo saman päivän aikana ja se jatkoi taistellen etenemistä kohti Lahtea, jossa käytiin vapaussotamme yksi viimeisimmistä taisteluista.

 

Keväällä 2018 maihinnoususta tuli kuluneeksi tasan 100 vuotta!

Brandenstein-marssi on tarkoitettu kaikille reserviläisille ja varareserviläisille, mutta siihen voivat ottaa osaa myös siviilit. Tapahtuma on PV:n virallinen kenttäkelpoisuussuoritus ja sen suorittamisesta myönnetään reserviläiselle 1 rinnasteinen kertausharjoitusvuorokausi.

Marssi järjestettiin lauantaina 7.4.2018 ja se toteutettiin jälleen MPK-kurssina.

Marssittavan matkan minimipituus oli 25 kilometriä (pidempi matka 40 km) ja se suoritettiin vähintään 10kg painoisen kantamuksen kanssa enintään 6 tunnin sisällä.

 

Kiitos kaikille järjestelijöille ja osallistujille!

 

Maanpuolustusterveisin,

Brandenstein-marssin johtaja
Jarkko Törmänen
Varapuheenjohtaja, Loviisan Reserviupseerikerho ry.

 


 

Liikuntaupseeri opastaa:

Brandenstein-marssiin valmistautuminen

Marssi on minimissään 25 km pitkä, useita tunteja kestävä suoritus. Harva tekee näin pitkiä suoritteita normaalisti. Olisikin viisasta valmistautua hieman ja samalla kohottaa myös kuntoaan ja kenttäkelpoisuuttaan.
1) Normaalia pidemmät lenkit
Ennen pitkää suoritusta olisi hyvä tehdä 2-3 normaalia pidempää lenkkiä. Tarjoamme 2 yhteislenkkiä jotka ovat seuraavat:
– marssireitin tiedustelu polkupyörin x.3. Normaali pyöräilyvarustus, tapahtuman puolesta ei huoltoa.
– 14 km marssi Sarvilahden maratonin yhteydessä 25.3. Lähtö Loviisan jäähallilta klo 11, tapahtuman puolesta huolto ja ajanotto. Joko kävellen ilman varusteita tai varusteiden (10 kg) kanssa.Käytä kenkiä joilla aiot suorittaa pidemmän marssin.
Kolmas lenkki jätetään kullekin itse tehtäväksi sopivalla tavalla. Esimerkiksi termari reppuun ja kävely laavulle Kukuljärvellä tai lohkarekirkolle Korsvikissä.
2) Fyysisen kunnon kohotus
Oma ohjelma johon 2-3 kertaa viikossa jotain liikuntaa minimissään 0,5 tuntia siten että pulssi nousee ja hengästyy. Kaikki lajit käyvät, kävely, sauvakävely, luistelu, sisäpelit, saliharjoittelu.
Itse treenaan maratonille ohjelmalla joka kestää 12 viikkoa. Brandenstein-marssiin on vielä aikaa riittävästi, jotta säännöllinen harjoittelu ehtii vaikuttaa.
3)  Marssiviikko
Ala treenaa marssia edeltävänä päivänä. Syö normaalisti. Juo riittävästi (vettä) marssia edeltävänä parina päivänä. Nuku riittävät yöunet. Marssipäivän aamulla muista rasvata/suojata hiertymiselle herkät paikat. Ja sitten menoksi.