Kuntosali

Viitasaareen reserviupseerit (body gym)

Syyskaudella oli Kunnon Syke tiloissa Jari Pekkasen johdolla maanantaisin ohjattu lihaskuntoharjoitus omnia technogym –välineillä 16.30-17.30. Opimme tekemään harjoitteet ja venytykset kunkin omat vahvuudet ja rajoitteet huomioiden. Kevätkauden jatkamme ilman ohjausta, mutta myös tiettyjen kertojen jälkeen päivitämme osaamisemme ohjaajan avulla.

Kuntosalivuoromme on ollut maanantaisin Kunnon Sykkeen tiloissa ( Keskitie 8) klo 16:30-17:30.
Lihaskuntoharjoittelun perusteet ovat kaikille samat.

Lihaskuntoharjoittelun vaikutukset


Toiminnalliset vaikutukset:

  • voimaa nopeutta, lihaskestävyyttä =suorituskyky kehittyy progressiivisen harjoittelun myötä
  • tasapaino ja kehonhallinta kehittyvät eri mekanismien myötä
  • hyvä lihastasapaino ja riittävä lihasvoima ovat tärkeä osa hyvää liikkuvuutta.
  • lihaskuntoharjoittelu on tärkeässä roolissa toivuttaessa erilaisista vammoista ja tapaturmista
  • vääristä tottumuksista poisoppiminen, liikkuvuudesta iloa uusilla liikkeillä

Rakenteelliset vaikutukset:

  • lihasmassa kasvaa lihassolujen poikkipinta-alan kasvun myötä
  • luuston ja niveliä tukevien rakenteiden vahvistuminen monipuolisen arkielämästä poikkeavan kuormituksen myötä
  • painonhallinta
  • lihastasapaino ja ryhti

Terveyteen liittyvät vaikutukset:

  • positiiviset vaikutukset mm. diabeteksen ja osteoporoosin ennaltaehkäisyyn ja hoitoon
  • ikääntyvien toimintakyvyn säilyttäminen ja kehittäminen
  • yleisen hyvinvoinnin kehittäminen lihastasapainon ja ryhdin parantumisen kautta
  • aktiivinen lihaskudos kuluttaa energiaa, kiinteytyminen ja painonhallinta tulevat vaivihkaa näkyviin

Kaikki edellä mainittu ryhmässä tehden, huumorilla höystettynä, auttaa arkipäivän askareissa, parantaa terveyttä ja kenttäkelpoisuutta. Lihaskuntoharjoittelu ja vesijumppa täydentävät mainiosti toisiaan.