Wärtsilästä Kostamukseen 2013

Wärtsilästä  Kostamukseen

Teksti ja kuvat, Ari Paukkunen

Kevään, alkukesän ja syksyn 2013 aikana Ari Paukkunen teki kolme eri matkaa itärajan taakse. Tutuksi hänelle tuli koko rajanpinta, Kannakselta Jäämerelle aina Norjan Kirkkoniemeen asti.  Tässä pienimuotoinen matkakertomus ensimmäisestä matkasta Wärtsilästä Kostamukseen.

Yövyimme rajan pinnassa omassa tukikohdassa Suomen puolella josta siirryimme aamulla Niiralan tulliin. Rajamuodollisuuksista selvittiin nopesti, sillä aamuvarhaisella ei ollut ruuhkaa. Raja-asemalta tie vei vanhan Wärtsilän ja Ruskealan kautta  Sortavalan maalaiskuntaan.  Täältä Kiteenjoen varrelta löytyy vuosisadan vaihteessa rakennettu ja sotien jälkeen hylätty Niemiskosken paperitehdas.  Luonto on vallannut kosken partaalle rakennetun tehdaskiinteistön ja maisemoinut sen luonnonkiviset rakennukset metsikön sekaan. Paikalle on vaikea löytää ilman tarkempaa tietoa, mutta se on vierailun arvoinen.

Niemiskoski

Niemiskoski Kiteenjoessa ja tehtaan jäänteet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tehtaan jäänteet

Tehtaan jäänteet olivat piiloutuneet metsän siimekseen vuosikymmenten saatossa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vanhat rakennelmat

Vanha rakennelma seisoi yhä puiden seassa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sortavala on yksi parhaiten säilyneistä vanhoista suomalaisista kaupungeista. Sieltä löytyy paljon vanhoja rakennuksia jotka ovat vieläkin lähes alkuperäisessä asussaan.  Ehkä tämä kaupunki ”säilyi” miehittäjän näpeissä  ollen  erossa  vauraan Suomen  rakennusliikkeiltä.   Talojen kunto kylläkin kaipaisi jo korjaajien kättä.

Sortavalan vanha koulu

Sortavalan vanha kansakoulu toimii yhä kouluna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Winterin talo

Winterin talossa on nykyään museo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Talvisodan mottialueet ohitettiin uutta valtatietä pitkin joka nykyään halkoo kyseisen taistelualueen. Paremman käsityksen alueesta saakin kulkemalla vanhoja tieuria pitkin.  Murheen Ristin muistomerkki on näyttävä monumentti  vaikka alue onkin roskan peitossa ja aikanaan hienot suomalaisten rakentamat wc-tilat  on sotkettu  PASKALLA.  Aina ei oikein ymmärrä tätä sotkemisen vimmaa, mutta parempaan suuntaan ollaan täälläkin menossa.

Murheen risti

Murheen ristin näyttävä monumentti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valtatieltä matka kääntyy  soralle ja kohti Kollaanjokea.  Tämä  merkittävä taistelupaikka on nykysilmälle  melko vaatimaton näky.  Tieltä katsellen on vaikea ymmärtää alueen merkitystä talvisodan tuiskeessa.  Kollaanjoki on pieni puskittunut  puropahanen jonka ylittämisen  olisi luullut olevan helppoa.  Mutta hyökkääjää vastassa olikin sitkeä  Isänmaansa puolustaja  apunaan paukkupakkaset.  Kokonaisuuden ymmärtäminen onkin tärkeää kun lähtee tutustumaan tähän taistelualueeseen.

Kollaanjoki

Kollaanjoki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Matka jatkuu kohti Suojärveä joka oli Karjalan laajin kunta.  Vanhasta Suojärvestä ei ole paljonkaan jäljellä ja  se ei ole nykyään katsomisen arvoinen.  Kahvit kuitenkin nautittiin hotelli Karelian aulassa.
Jatkammekin saman tien kohti Porajärveä  ja siirrymme miehitetystä Suomesta Venäjän puolelle.  Tosin Porajärven kunta oli hetken myös vanhaa Suomea joka Tarton rauhassa luovutettiin Venäjälle.  Kylässä on paljon vanhaa karjaista rakennuskantaa  ja  maisemat  Sunajoelle ovat upeat.   Täällä meistä kiinnostuivat myös paikalliset rajamiehet.  Pitkään kestäneen passien tutkimisen ja ylöskirjaamisten jälkeen saimme jatkaa matkaa.  Toki selvitimme myös  mistä tulimme ja minne menemme,  olimmehan lähellä rajavyöhykettä jonne ei saa mennä ilman erillistä rajavyöhykelupaa.

Porajärven saunaranta

Porajärven saunaranta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hotellimajoitusta  ei  löydy Suojärven ja Kostamuksen välillä joten  olimme varautuneet maastossa yöpymiseen.  Karttaa tutkimalla ja parin kokeilun jälkeen  Himolanjärven rannalta löytyi erinomainen paikka leiriytymiselle.  Hieno hiekkaranta  toimi myös paikallisen väestön leiripaikkana.  Tulimme kuitenkin tyhjälle rannalle ja pystytimme oman majoitteemme.   Iltauinti oli poikaa ja uni maittoi, olihan matkaa takana jo 12 tuntia.

 

Leiripaikka Himolanjärvellä

Leiripaikka Himolanjärvellä hieman Porajärveltä pohjoiseen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leiripaikka ilta-auringossa

Leiripaikka ilta-auringon loisteessa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aamiaisen jälkeen huono soratie jatkui  kohti Repolaa joka oli toinen Tarton rauhassa luovutettu kunta.  Kunta liittyi vapaaehtoisesti Suomeen elokuussa 1918, mutta joutui siirtymään Neuvosto-Venäjään 1921.  Jatkosodan aikana suomalaiset hyökkäsivät Repolan kautta Rukajärvelle.  Sodan jälkeen Repolaan perustettiin suuri  rajavartioston tukikohta. Alueella oli upseerikoulu, aliupseerikoulu, kasarmeja, klubi ja varikkoalue.  Kaikki tämä hylättiin 1999 ja rakennuksista on vain rauniot jäljellä.  Kylä jäi kitumaan sotilaiden lähdettyä.  Kohta  ilmestyi  rajamies tutkimaan taas passimme ja  kirjaamaan kaikki ylös.  Totesimme että täällä on turvallista matkustaa, ei pääse eksymään.  Kohtasimme kolmannenkin rajamiehen samoin toimenpitein kotvan ajettuamme.

 

Repola

Repolan tuhottua kasarmialuetta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kaikki viety

Rakennuksista oli viety kaikki käyttökelpoinen materiaali

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Päiväkahvit

Päiväkahvit Lieksajärven rannalla Repolassa

 

 

 

 

 

 

 

 

Huono soratie jatkuu Omelian kylän ohitse,  joka muistetaan jatkosodan motista.  Tänne kenraalimajuri Raappana motitti venäläisjoukot hyökätessään Rukajärvelle.  Vaikka meillä  oli  iso varakannu bensaa niin automme tankki tyhjeni uhkaavasti.  Bensa-asemia on todella harvassa  ja Suojärvellä  tankattu auto kulutti  reilusti  bensaa näillä ”metsäautoteillä” ja niin varakannukin oli otettava käyttöön.  Karjan Tasavalta on jaettu 18 eri piiriin ja Mujejärvi yhden tällaisen  piirin pääpaikka.  Täältä saimme toivotun polttoainetäydennyksen jolla pääsisimme Kostamukseen.   Bensa on 95 tai syrjemmillä paikoilla vain 92 ja niillä on pärjättävä.  Toki löytyy myös aina pahalle haisevaa dieseliä.

Illaksi  pääsimme Kostamukseen jossa meitä odotti etukäteen varattu mökkimajoitus ja mökin puulämmitteinen sauna.  Aamulla lähdimmekin kohti  Vartiuksen raja-asemaa  ja koti Suomea.  Kilometrejä kertyi auton mittariin rajan takana 850 km.

 

Muille matkaajille vinkiksi

Kulkuneuvona meillä oli  Chrysler Voayger  bensakoneella, ei mikään maastoauto mutta hyvin selvittiin.  Tilaa on mukavasti  ja autossa  mahtuu myös tarvittaessa nukkumaan.   Majoitukset varattiin etukäteen Kostamukseen.   Kesäaikana hotellit saattavat olla täynnä  varsinkin Kannaksella ja Laatokan Karjalassa.   Venäläiset harrastavat paljon kalastusta  telttaillen järvien rannoilla, joten parhailla paikoilla on usein  valmis leiri tulisijoineen.  Yleensä ensimmäisenä paikalle saapunut saa olla rauhassa  ja muut hakevat  toisen paikan.  Poikkeuksena  erittäin suositut rannat kuten Säämäjärvi  ja esim. Äyräpää, jossa väkeä  telttailee loma-aikana lähes  toisissaan kiinni.

Reitti kannattaa suunnitella etukäteen ja tehdä aikataulusta riittävän löysä.  Matkanopeus on joskus vain 30-40km tunnissa ja tullissa voi  vierähtää muutama tunti.  Ruokaa löytyy paikallisista kaupoista jos ei ole turhan ronkeli ja auton akusta toimiva kylmälaukku on kätevä.  Trangia ja muut tarpeelliset ruokavehkeet mukaan, vaikka vain varmuuden vuoksi.  Passista ja viisumista kopiot  sekä autoon kahdet avaimet eri kaverien taskuun.  Karttoja on jo melko hyvin saatavilla vaikka ne eivät aina pidä paikkaansa.  Gps:sään  löytyy  venäläisiä karttaohjelmia joissa on välillä salattuja alueita. Paikalliset eivät tunnu karttoja ymmärtävän ja ajo-ohjeetkin ovat usein  olleet vääriä.  Paikallinen väestö on yleensä poikkeuksetta ystävällistä ja majoittavat  halukkaasti turisteja kotiinsa.  Mummojen sapuskat  voittavat aina hotelliruuat, mutta patjat saattavat olla muhkuriaisia.  Isommissa kaupungeissa ei kannata liikkua yksikseen ja muuallakin mieluummin porukassa.  Ensiapulaukku kannattaa  täydentää kaikilla mahdollisilla lääkkeillä ja varusteilla, en luottaisi heti paikalliseen terveyskeskukseen.  Tosin en ole saanut yhdelläkään matkalla esim. vatsatautia, vaikka käsidesin käyttö tuppaa aina unohtumaankin.  Jos suunnittelet ensimmäistä Venäjän matkaasi  kannattaa ehkä lähteä valmiiksi  suunnitellulle  bussimatkalle ja sitten vasta  kokeilla omaa autoa.