Viena 2014

KARJALASSA  29.-31.06. 2014

Teksti ja kuvat, Ari Paukkunen

Jälleen olemme lähdössä tutkimusmatkalle Karjalaan Wärtsilän tukikohdasta rajan pinnasta. Tullimuodollisuudet sujuvat nykyään joustavasti ja jopa kohteliaasti myös Venäjän puolella. Suuntaamme nopeaa reittiä Sortavalan ohi kohti Pietari – Muurmask valtatietä. Aamun hiljaisena hetkenä pysähdymme kuitenkin Tohmajoen Ahinkoskella. Paikka sijaitsee aivan maantien vieressä Ruskelan vanhassa pitäjässä miehitetyssä Suomessa.

Ahinkoski

Ahinkoski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jatkamme uudistettua Sortavala – Prääsä maantietä ja ylitämme vanhan rajan. Teemme pienen koukkauksen Säämäjärvelle ennen Prääsän kaupunkia. Ohitamme myös Karjalan Tasavallan pääkaupungin eli Petroskoin. Jatkosodan aikana suomalaiset nimesivät kaupungin vallattuaan Äänislinnaksi. Petroskoi on Tampereen kokoinen melko siisti Äänisen rantakaupunki. Matka jatkuu pohjoiseen M18 valtatietä ja seuraavaksi pysähdymme Kontupohjan kaupunkiin. Täällä tutustumme komeaan 1774 rakennettuun vanhaan hirsikirkkoon.

Kontupohja

Hirsikirkko Kontupohjassa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Matka jatkuu edelleen pohjoiseen kohti Karhumäen kaupunkia. Jatkosodan aikana suomalaiset miehittivät kaupunkia 1941-1944. Tällöin läheisen kallion uumeniin ja sen päälle rakennettiin massiiviset puolustusasemat. Niistä jouduttiin kuitenkin luopumaan ilman taisteluja Kannaksen tilanteen johdosta.

Karhumäki kallioluola

Karhumäki kallioluola

Karhumäen linnoitteita

Karhumäen linnoitteita

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kaupungin keskustassa on massiivinen Stalinin kanavahankkeen hallintorakennus.

Stalinin kanavan rakennusajan pääkonttori Karhumäessä

Stalinin kanavan rakennusajan pääkonttori Karhumäessä

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Itse kanava alkaa Poventsasta Karhumäen itäpuolelta.

Hyväkuntoinen valtatie jatkuu pohjoiseen ja pysähdymme Maaselässä Krivin asemalla. Jatkosodan rintama kulki aseman poikki ja sen herruudesta taisteltiin kiivaasti.

Krivin aseman Veänäläinen muistomerkki

Krivin aseman Veänäläinen muistomerkki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seutu näytti autiolta vaikka asema tuntui olevan toiminnassa ja raiteita oli useita.

Jatkamme Segezan kaupunkiin joka sijaitsee suuren Uikujärven rannalla. Järven poikki kulkee myös Stalinin kanava joten kaupungissa on myös suuri satama. Aluetta hallitsi massiivinen sellutehdas jonka päästöjä voi vain arvailla. Kaupungissa oli vanhoja puutaloja ja räsnsistyviä kerrostaloja.

Segezan kaupunkia

Segezan kaupunkia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ei kovin kiehtova asuinpaikka mutta matkaa oli kuitenkin takana riittävästi yösijan etsimiseen. Siisti hotelli löytyi ilman ruokapalveluja.

Hotelli Segezassa

Hotelli Segezassa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lähdimme siis matkaan ilman aamupalaa ja vaihteeksi pikkutietä M18 itäpuolella. Majguban asema kuvattiin ja jatkettiin takaisin valtatielle. Sieltä löytyikin huoltoasema jossa söimme riittoisan aamupalan.

Näkymä Uikujärvelle Maiguban asemalta Muurmannin radalta

Uikujärvi Maiguban asemalta Muurmannin radalta

Aamupala Pietari - Muurmans -valtatien varrella

Aamupala Pietari – Muurmans -valtatien varrella

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oli keittoa, leipää, kahvia, salaattia ja jonkinlainen kasvis-liha paistos. Vatsat täynnä matka jatkuu pohjoiseen.

Valtatieltä päätimme poiketa 46 km itään Belomorskin kaupunkiin. Suomessa kaupunki tunnettiin Sorokan nimisenä. Jatkosodan aikana Muurmannin rata aiottiin katkaista Sorokassa jos sodan kulku olisi ollut toinen. ”Sorokan mutkaa” radassa emme löytäneet !

Sorokan kaupunkia

Sorokan kaupunkia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stalinin kanava laskee Vienanmereen tässä kaupungissa.

Seuraava kaupunki pohjoiseen Vienanmeren rannalla on Vienan Kemi. Tämä vanha kaupunki sijaitsee Kemijoen rantamilla ja päättyy Vienanmereen.

Kontupohjassa laskuveden aikaan

Kontupohjassa laskuveden aikaan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kaupungista tehdään matkoja Solovetskin luostarisaarille.  Kaupungin laitamalla on Sukhoin kylä jossa voit nähdä komean monumentin samannimisestä hävittäjästä.

Sukhoin kylä ja kone

Sukhoin kylä ja kone

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hylättyjä sotilastukikohtia oli havaittavissa useissa paikoissa matkamme varrella. Uusiakin on toki suunnitteilla ainakin Sallaan jossa vanhat kasarmit ovatkin olleet tyhjillään jo vuosia.

Palaamme Vienan Kemistä takaisin M18 tielle ja ylitämme sen jatkaen länteen kohti Uhtuan kaupunkia, joka myös Kalevala nimellä tunnetaan. Käännymme kuitenkin soratieltä pikkutietä etelään Paanajärven idylliseen kylään. Vanhan kylän tuhoksi on suunniteltu voimalaitosta tekoaltaineen mutta työt ovat onneksi jääneet kesken ja kylä on toistaiseksi säästynyt. Kylään pääsee ainoastaan veneellä tai eriskummallisella lossilla.

Lossilla Paanajärven kylään

Lossilla Paanajärven kylään

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vaikka lossia ajetaan kylän puolelta lautavajasta niin sen liikkeet olivat ihmeellisen ”pehmeät”. Matkaa vastarannalle on kuitenkin parisataa metriä eikä kuski ole mukana lossilla. Ainoa yhteys vastarannalle oli jonkinlainen ”ovikello” jolla lossin sai tilattua jos lossivahti vaikka sattuisi nukkumaan.   Itse kylä on kuin museoalue vanhoine karjalaistaloineen ja venevajoineen Kemijoen rannalla.

Paanajärven kylää Kemijoen varrella

Paanajärven kylää Kemijoen varrella

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Paanajärven vanha kylä on yksi parhaiten säilyneistä kyläkokonaisuuksista Vienan Karjalassa. Kylää kierreltyämme ja palaamme lossilla takaisin vastarannalle.

Matkaa jatketaan soratietä etelään, ennen Uhtuan kaupunkia. Pitkän sorataipaleen puolivälissä sijaitsee Jyskyjärven idyllinen kylä Tsirkka-Kemijoen varsilla. Täällä joen yli johtaa autolla ajettava puusilta ja jokihaarojen ylitse on rakennettu lisäksi kauniita riippusiltoja

Jyskyjärven riippusilta Tsirkka-Kemijoen yli

Jyskyjärven riippusilta Tsirkka-Kemijoen yli

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kylässä olisi saatavilla perhemajoitusta mutta pieni tihkusade peruutti aiotun kävelyretkemme kylän raitille. Pienen miettimisen jälkeen päätimme ajaa yöksi Kostamukseen ja majoittautua Hotelli Feldin mökkeihin.

Kostamuksen mökkimajoitusta

Kostamuksen mökkimajoitusta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alueelta löytyy ruokapaikka ja mökistä suomalainen sauna. Hyvä ruoka kunnon vodkaryypyn kera maistuukin pitkän reissun päätteeksi. Saunakin tuli testattua eikä unta tarvinnut kauan hakea. Aamulla Kostamukseen ostoksille ja takaisin Suomeen. Paljon tuli ajettua huonojakin teitä, nähtyä ränsistyneitä taloja sekä kauniita maisemia. Kyllä kannatti lähteä !

Ari Paukkunen