Kostamuksesta Jäämerelle 2013

Kostamuksesta Jäämerelle

Teksti ja kuvat, Ari Paukkunen

Kevään, alkukesän ja syksyn 2013 aikana Ari Paukkunen teki kolme eri matkaa itärajan taakse. Tutuksi hänelle tuli koko rajanpinta, Kannakselta Jäämerelle aina Norjan Kirkkoniemeen asti.  Tässä pienimuotoinen matkakertomus toisesta matkasta Kostamuksesta Jäämerelle.

Toinen matkamme alkoi Kostamuksesta samasta mökkimajoituksesta, johon päätimme ensimmäisen matkamme.

Kostamuksen mökit

Kostamuksen tasokasta mökkimajoitusta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Täältä suuntasimme  suuren tehdaskombinaatin ja jätevuorien  ohitse kohti Vuokkiniemeä.  Google-mapin kuvista  tajuaa kuinka laajoja ovat rautapellettitehtaan kaivosalue ja jätevuoret.  Vanha Kostamusjärvi on nykyään suuri jäteallas  jonka tulvimista ei paljon seurailla.

Vienan Karjalaiskylät ovat tutkimisen arvoisia paikkoja.  Täältä löytyy vielä vanhoja karjaistaloja  sekä vienan-karjalaa  haastavia mummoja.  Vuokkiniemi  on alueeen  tärkeimpiä  vierailukohteita  josta  runonkeruumatkojaan tekivät mm. Lönnrot ja  kuvausmatkoja  I.K.Inha.  Alueelta löytyy helposti perhemajoitusta tarjoavia  siistiä asumuksia.
Venehjärvi on yksi kauneimmista sivukylistä jonne pääsee helposti pikkuautolla.  Kylä on talvisin lähes tyhjä mutta kesäisin väkeä riittää.  Kylässä on 2004 valmistunut suomalaisten rakentama tsasouna ja äärettömän kaunis kalmismaa.

Venehjärvi

Venehjärven kylää ja taustan niemessä kalmismaa

 

 

 

 

 

 

 

 

Matkaamme pientä soratietä  ja ohitamme Kis-Kis kukkulat  sekä  Eldanka-järven.  Poikkeamme  Kalevalan kaupunkiin joka tunnetaan myös Uhtua-nimisenä.  Täältä suuntamme pohjoiseen ja käymme katsomassa Röhöjärven kuuluisaa hiekkarantaa.  Sota-aikaisessa laulussa mainitun Sinisillan jäänteet erottuvat järvikapeikossa.

Röhörantaa

Röhörantaa ja salmessa sinisillan jäänteet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nyt siirrymme jatkosodan aikaiselle saksalaisten ja suomalaisten yhteiselle rintamalohkolle.  Sohjanajoen ylitettyä tulemme Kiestinkiin  jossa  on suomalainen kenttähautausmaa.  Tältä suunnalta  Hjalmar Siilasvuo yritti katkaista  Muurmannin radan  Louhessa, tosin  heikoin tuloksin.  Korpimaastoon tottumattomien saksalaisten eteneminen alueella  oli vieläkin  vaikeampaa.

Kiestinki

Kiestingin kenttähautausmaa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Louhessa pääsemmekin Pietari-Muurmansk -valtatielle jota suuntaamme kohti Jäämertä. Maasto muuttuu hiljalleen karummaksi ja valtatien varrella ei ole paljonkaan ihailtavaa lukuun ottamatta välillä ohivilahtavia kauniita maisemia. Siirrymme Karjalan Tasavallan alueelta Muurmanskin Oblaskiin. Tällä pohjoisella alueella on paljon kaivosteollisuutta, muutama ydinvoimala ja riittävästi sotilastukikohtia. Kantalahden kaupunki Vienanmeren pohjukassa ohitetaan ja samalla pari muuta vaikeasti lausuttavaa venäläistä kaupunkia. Apatiitin ja Hiipinän kaivoskaupungit jäävät valtatiestä sivuun mutta kaukana siintävät Hiipinätunturit on upea näky valkoisine lakineen.

Hiipinätunturit

Hiipinätunturit

 

 

 

 

 

 

 

 

Kun lähestymme Moscegorskin kaupunkia  häviävät  vaivaiskoivujen  vihreys ja maasto muuttuu harmaaksi.  Kaupungissa on suuri  metallurgian tehdas joka on pilannut alueen tyystin.  Kaupunki itsessään oli silti siistin oloinen rikkikaasupäästöistä huolimatta ja Statoilin huoltoaseman  hot-dogit olivat maukkaat.

Moncegorskin tehdas

Moncegorskin tehdas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Saavumme illaksi Muurmaskiin josta meillä oli varattuna hotellimajoitus.  Kaupungissa oli neuvostoaikana puoli miljoonaa asukasta mutta nyt enää reilut 300 000.  Tämä maailman suurin napapiirin pohjoispuolella oleva kaupunki on vuonon rannalle rakennettu  ja jo itsessään nähtävyys.  Sotilastukikohdat reunustavat Jäämeren rantoja ja sinne ei ole turistilla mitään asiaa.  Parista kohdasta yritettyämme päädyimme aina puomille kunnes luovutimme, varsinainen Jäämeren ulappa jäi näkemättä kuin myös ydinsukellusveneet  sekä  Jäämeren laivasto.

Hotellihuonen

Näkymä hotellin ikkunasta Muurmanskin kaupunkiin

 

 

 

 

 

 

 

 

Muurmanskin

Muurmanskin vuonoa ja satamaa

 

Aamiaisen jälkeen suuntasimme kohti länttä ja Petsamoa.  Hyvä asfalttitie polveili lumisten tunturien ja lampien seassa.  Jäämeren rantaan ei täältäkään ollut mitään mahdollisuutta päästä.   Saavuimme siis takaisin miehitettyyn Suomeen ja Petsamon kaupunkiin.  Liinahamarin satama ja Kalastajasaarento ovat myös suljettua aluetta  jonne pääsee vain  erikoisluvalla saattueen kera.

Tie jatkuu kohti Petsamoa

Tie jatkuu kohti Petsamoa

 

Petsamossa  on suuri ja näyttävä saksalaisten kenttähautausmaa johon on haudattuna 12 000 sotilasta.  Nähtävyydet  alueella rajoittuvat lähinnä maisemiin koska  sotilastukikohdat eivät ole kovinkaan näyttäviä.

Tänne on haudattuna 12000 saksalaista sotilasta

Tänne on haudattuna 12000 saksalaista sotilasta

Kaikkien nimet oli hakattuna kivipaasiin

Kaikkien nimet oli hakatuna kivipaasiin

Talviväreihin

Petsamossa talviväreihin maalattu sotamuistomerkki

 

Petsamosta  reitti kulki lähellä Norjan rajaa kohti Nikkelin kaivoskaupunkia.  Jos  aiemmin puista katosivat lehdet,  niin täällä maassa ei näkynyt mitään elävää, vain sorainen tunturin kuve.  Kaikki sammal ja jäkälä ovat kuolleet maiseman muistuttaessa  soranottoaluetta.  Kolosjoen  nikkelitehdas  on tuhonnut luonnon täydellisesti ja varmasti myös osan asukkaista.  Näky oli todella kauhistuttava.

Nikkelin tehtaan lähistöllä kaikki oli kuollutta ja harmaata

Nikkelin tehtaan lähistöllä kaikki oli kuollutta ja harmaata

 

 

 

 

 

 

 

 

Nikkelin tehdas tuprutti myrkyttävää savua

Nikkelin tehdas tuprutti myrkyttävää savua

 

Matka jatkuu  Nato-rajan läheisyydessä  kohti Kirkkoniemen raja-asemaa ja Norjaa.  Venäjän puoleisessa raja-aidassa oli  taajassa kameroita ja liiketunnistimia.  Toisin kuin Wärtsilässä,  jossa aita hädin tuskin pysyi pystyssä ollen ilman mitään kaukovalvontalaitteita.  Venäjän puolella automme  sekä tavarat tutkittiin tarkkaan.  Täyteen unohtunut  toinen bensakanisteri piti käydä kaatamassa tankkiin tullialueen ulkopuolella muutaman sadan metrin päässä.  Bensaa saa viedä vain 10 litraa.  Seuraavaksi  tutkittiin karttojamme joissa oli  kynällä lisättyjä vanhoja paikan nimiä.  Olipa autoon unohtunut myös  karttalaukku jossa oli Kevätyön koukkauksen reittikartta ja tehtäviä.  Oli vaikea selittää mistä kartta on ja miksi mukana on kevyen singon käyttöohje vm 1960.

Vaikeutena oli kielimuuri sillä me emme  ymmärtäneet venäjää eivätkä paikalliset puhuneet suomea tai englantia.  Aikaa kului asioita vatvottaessa kunnes paikalle ilmestyi myös tulkki, tosin ruotsinkielinen ja mehän  emme puhuneet myöskään ruotsia.  Syynä tulkin kielivalintaan oli ilmeisesti kuljettajamme  passissa ollut syntymäpaikka; Söderdelje?!   Neljä tuntia kului kunnes asiat ilmeisesti tulivat heidän taholtaan selväksi ja meidät päästettiin kohteliaasti jatkamaan matkaa.  Venäjänkielinen paperi  allekirjoitettiin kuitenkin ensin, josta emme tietenkään mitään ymmärtäneet.  Kotipuolessa dokumentti käännettiin ja siinä todettiin ettei meiltä löytynyt mitään kiellettyä materiaalia ja emme vaadi korvauksia Venäjältä.   Norjan tullista menimme passia näyttämällä läpi kuten myös Suomen tullista Näätämössä. Matkaa taitettiin rajan takana  kaikkiaan noin 1300 km.

Muille matkaajille vinkiksi

Kulkuneuvona meillä oli  Chrysler Voyager  bensakoneella, ei mikään maastoauto mutta hyvin selvittiin.  Tilaa on mukavasti  ja autossa  mahtuu myös tarvittaessa nukkumaan.   Majoitukset varattiin etukäteen Kostamukseen  ja Muurmanskiin.   Kesäaikana hotellit saattavat olla täynnä  varsinkin Kannaksella ja Laatokan Karjalassa.   Venäläiset harrastavat paljon kalastusta  telttaillen järvien rannoilla, joten parhailla paikoilla on usein  valmis leiri tulisijoineen.  Yleensä ensimmäisenä paikalle saapunut saa olla rauhassa  ja muut hakevat  toisen paikan.  Poikkeuksena  erittäin suositut rannat kuten Säämäjärvi  ja esim. Äyräpää, jossa väkeä  telttailee loma-aikana lähes  toisissaan kiinni.

Reitti kannattaa suunnitella etukäteen ja tehdä aikataulusta riittävän löysä.  Matkanopeus on joskus vain 30-40km tunnissa ja tullissa voi  vierähtää muutama tunti.  Ruokaa löytyy paikallisista kaupoista jos ei ole turhan ronkeli ja auton akusta toimiva kylmälaukku on kätevä.  Trangia ja muut tarpeelliset ruokavehkeet mukaan, vaikka vain varmuuden vuoksi.  Passista ja viisumista kopiot  sekä autoon kahdet avaimet eri kaverien taskuun.  Karttoja on jo melko hyvin saatavilla vaikka ne eivät aina pidä paikkaansa.  Gps:sään  löytyy  venäläisiä karttaohjelmia joissa on välillä salattuja alueita. Paikalliset eivät tunnu karttoja ymmärtävän ja ajo-ohjeetkin ovat usein  olleet vääriä.  Paikallinen väestö on yleensä poikkeuksetta ystävällistä ja majoittavat  halukkaasti turisteja kotiinsa.  Mummojen sapuskat  voittavat aina hotelliruuat, mutta patjat saattavat olla muhkuriaisia.  Isommissa kaupungeissa ei kannata liikkua yksikseen ja muuallakin mieluummin porukassa.  Ensiapulaukku kannattaa  täydentää kaikilla mahdollisilla lääkkeillä ja varusteilla, en luottaisi heti paikalliseen terveyskeskukseen.  Tosin en ole saanut yhdelläkään matkalla esim. vatsatautia, vaikka käsidesin käyttö tuppaa aina unohtumaankin.  Jos suunnittelet ensimmäistä Venäjän matkaasi  kannattaa ehkä lähteä valmiiksi  suunnitellulle  bussimatkalle ja sitten vasta  kokeilla omaa autoa.